Wat is een online platform?

Steeds meer bedrijven gebruiken een online platform om hun producten en diensten af te zetten en dat is ook logisch. Online platformen schieten als paddestoelen uit de grond en het is een handige methode om zoveel mogelijk omzet te genereren. De keerzijde van de medaille is dat een online platform een vrij complex systeem is dat bestaat uit een stabiele infrastructuur en geautomatiseerde koppelingen tussen verschillende systemen. In onze blog vertellen we meer over dit fenomeen en waarom je het nodig hebt.

Online platform voor klanten

Klanten winkelen vaak op het internet en zijn altijd op zoek naar de beste koopjes en de beste service. Met een online platform kun je deze klanten veel beter faciliteren. Een online platform maakt het namelijk mogelijk om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld een vergelijkingswebsite of een website, zoals Marktplaats. Dit zijn online platformen waar klanten producten en prijzen kunnen opzoeken, vergelijken en eventueel ook gelijk kunnen kopen.

Community opbouwen

Een ander goed voorbeeld van een succesvol online platform is bijvoorbeeld een platform dat als een community wordt gebruikt. Door het bouwen van een community krijg je loyale klanten, maar je krijgt ook veel meer interactie tussen jou en je klanten en bij de klanten onderling. Dit soort sterke en transparante communicatiestromen kweken vertrouwen en zorgen ervoor dat jij je klanten veel beter kunt bedienen.

Bereik meer klanten met een online platform

Met een goed online platform kun je ook een veel grotere markt bereiken. Bedrijven zijn altijd op zoek naar mogelijkheden om het klantenbestand uit te breiden en de omzet te laten groeien. Door een online platform te gebruiken of door jezelf bij een bestaand platform aan te sluiten kun je in één keer een veel groter publiek bereiken. De zogenaamde vijver waar je in vist wordt dus opeens veel groter!

Zakelijke markt

In de zakelijke markt is het online platform ook ontzettend belangrijk, want bedrijven wisselen continu informatie en data uit. Denk bijvoorbeeld aan een webshop met tienduizenden producten. Denk je nu echt dat een medewerker deze producten handmatig beheert? Welnee! Deze webshops kunnen van online platformen gebruik maken en productdata downloaden en op hun eigen website implementeren. Geheel of voor een groot deel automatisch!

Met een online platform wordt marketing een fluitje van een cent

Een ander voordeel is dat marketeers niet meer grote ZIP-bestanden of WeTransfers naar elkaar hoeven te sturen als er bijvoorbeeld een nieuwe promotie van start gaat. Je kunt een marketeer toegang geven tot het online platform waar alle uitingen, productfoto’s en marketinguitingen zijn verzameld en die ook gedownload kunnen worden. Dit levert enorm veel tijd en dus ook geld op!

Voldoen in de behoeftes van je partners

Een online platform helpt niet alleen om zakelijke klanten en partners beter te kunnen faciliteren, maar je kunt ook in belangrijke behoeftes voldoen. Feitelijk centraliseer je informatie in één platform waar je klanten zaken kunnen opzoeken, zoals prijsinformatie, productinformatie, levertijden, vraag en antwoord en andere belangrijke zaken die met het aanbod te maken hebben. Zo maak je het leven van zowel jezelf als dat van je partners een stuk prettiger.